Bruktbiltest: Volvo C40

Bruktbiltest: Volvo C40

Biltester fra Broom TV2
Lesetid 4 min
Saken presenteres i samarbeid med  Broom TV2
Saken presenteres i samarbeid med Broom TV2
Publisert mandag 16 september 2024
Bruktbiltest: Volvo C40

Denne artikkelen presenteres i samarbeid med Broom TV2. Den opprinnelige artikkelen ble publisert 21.11.2023.

Fire år senere ser det norske bilmarkedet ganske annerledes ut. Dermed kommer det nok ekstra godt med at Volvo nå har gjort endringer på både XC40 og søstermodellen C40.

Sistnevnte kom til sent i 2021 og er i praksis en coupe-utgave av XC40. Mer fallende taklinje og litt mer sporty design, uten at det går veldig mye ut over plassen.

Begge har nå fått tekniske endringer, som også er gode nyheter for rekkevidden.

C40 Recharge Twin betyr batteripakke på 79 kWt og firehjulstrekk.

Du kan lese den fulle testen av Volvo XC40 her:

SØSTERMODELL:

Hva er nytt?

Volvo har byttet ut elmotorene på front- og bakaksel. De nye er kraftigere, samtidig som de skal utnytte strømmen bedre.

Batteripakken har økt fra brutto 78 til 82 kWt, 79 av disse får du altså bruke. Du får C40 og XC40 også med mindre batteripakke på 73 kWt, men da kun med bakhjulsdrift.

Litt større batteripakke og mer effektiv drivlinje er ikke overraskende positivt for rekkevidden. C40 med 4x4 har nå et offisielt rekkeviddetall på 546 kilometer. Med det er den plutselig en av bilene som går lengst i klassen. Den litt mer firkantede XC40 er ikke langt etter, her er tallet 531 kilometer.

Det offisielle forbrukstallet for C40 er oppgitt til 17,3-18,5 kWt/100 kilometer.

SPORTSLIG:

Hvordan fungerer det?

Med totalt 408 hestekrefter er C40 en sprek og kjøreglad bil. 0-100 km/t går unna på pene 4,7 sekunder. Her er det kraftoverskudd i massevis.

Men for mange av kjøperne er nok rekkevidde viktigere enn heftig akselerasjon. Så langt har ikke Volvos elbiler vært spesielt strømeffektive. Hvor mye har dette endret seg nå?

Første gang Broom-redaksjonen fikk møte denne modifiserte drivlinjen var i vår. Pen kjøring i sommertemperaturer rundt Gøteborg ga et forbruk på 19 kWt/100 kilometer. Nå har de tatt den med på langtur under mer vinterlige forhold, det gir ikke overraskende mer forbruk.

Turen starter med 15 mil på motorvei. Det er én plussgrad, snø og slaps på veien, køen bestemmer farten og det kjøree pent. 20 grader inne i bilen. Snittfarten ender på 75 km/t.

Her viser bilen et forbruk på 22,5 kWt/100 kilometer. Det er godt over det offisielle tallet, men så er også forholdene et stykke unna optimale.

Neste etappe er ni mil på landevei. Temperaturen synker til null, kjøreforholdene ellers er uforandret. Men snittfarten går ned til 65 km/t. Det nyter forbruket godt av. Her ender de på 19,6 kWt/100 kilometer. Altså betydelig lavere.

At du ikke kan regne med å klare det offisielle rekkeviddetallet på høst og vinter er ingen overraskelse. Det gjelder så godt som samtlige elbiler. Under disse forholdene kan du nok ikke regne med å få så veldig mye mer enn 400 kilometer rekkevidde med C40.

Volvo har forresten også økt ladehastigheten. Den er nå opp fra 150 til maksimalt 200 kW. Erfaring viser at bilen gradvis har kunnet ta imot mer strøm ved hurtiglading, her har Volvo modifisert underveis.

En annen liten, men praktisk nyhet: Nå viser bilen også estimert gjenstående rekkevidde. Det gjorde den ikke i starten, da var det kun batteriprosenten som var synlig. Men: Spurte du Google-assistenten hvor mye rekkevidde som var igjen, fikk du svaret på den måten. Det slipper du altså nå.

Apropos Google: Det Google-baserte infotainmentsystemet er brukervennlig, men virker også temmelig gammeldags nå. Kontrasten er stor til det Volvo akkurat har vist på lillebror EX30. Her blir det nok endringer også på C40/XC40 etter hvert.

Les også: Her var det slutt for Volvo V70

VELKJENT:

Bilen for deg hvis?

Du vil ha elektrisk Volvo som går ganske langt.

Ikke bilen for deg hvis?

Du er opptatt av å ha nyeste nytt. C40 og XC40 bærer preg av å ha vært med oss en stund nå.

PLASS:

Og hva er konklusjonen?

De siste endringene Volvo har gjort kommer godt med. Konkurransen i denne klassen har blitt mye tøffere de siste årene, samtidig som salget i Norge har bremset opp.

Les også: C40 er første Volvo som bare er elbil

Hva mener eierne?

Du kan lese mange anmeldelser av C40 og XC40 i Broom TV2 sin bruktbilguide.

Eierne er jevnt over en fornøyd gjeng, selv om de ikke er like happy med alt.

Les mer om hva eierne av Volvo C40 mener i Broom TV2s bilvurderinger

Du kan også selv legge inn en vurdering - det er tar kun noen minutter.

DYR:

Saken presenteres i samarbeid med  Broom TV2
Saken presenteres i samarbeid med Broom TV2
Oppdatert tirsdag 17 september 2024
Publisert mandag 16 september 2024

Relaterte artikler

Laster...

Selg bilen din raskt, trygt og gratis

Skriv inn registreringsnummer og kjørelengde for å motta tilbud fra forhandlere
km