Firmabil kan gi deg mange fordeler
Det enkle utgangspunktet for fordelsvurderingen, er at en ansatt som eier bilen selv og kjører på kjøregodtgjørelse, også må dekke alle utgifter med bilholdet selv. Den som har fått firmabil til rådighet, betaler vanligvis ikke annet enn private parkeringskostnader og private bompasseringer - alt annet dekkes av bedriften.
Dyrere bil – høyere skatt
– Det som uansett er sikkert, er at man med firmabil blir skattlagt for fordelen ved dette bilholdet, altså såkalt fordelsbeskatning. I praksis innebærer dette at den ansatte får et lønnspåslag i forhold til prisen på den firmabilen han kjører. Dette blir altså en del av vedkommendes skattegrunnlag – og jo dyrere firmabilen er, jo høyere blir skattekostnaden, understreker Ivar Grøndahl.
Månedlig tillegg
– Hvordan fungerer dette i praksis?
– Det som avgjør hvor høyt skattepåslaget blir, er altså hva den aktuelle firmabilen koster. Om vi tenker oss en bil i prisklasse ca. 500.000 kroner, som er ganske vanlig i dag, så vil regnestykket bli slik: Den såkalte listeprisgrensen er for tiden 351.700 kroner, og av dette beløpet er 30 prosent skattepliktig. Den overskytende delen av listeprisen blir her 148.300 kroner, hvorav 20 prosent er skattepliktig. I et slikt tilfelle blir dermed inntektspåslaget til den ansatte i alt 135.170 kroner. Dette utløser igjen et månedlig tillegg til den skattbare inntekten på kr. 11.264, som altså er det beløpet som beskattes som fordel, understreker han videre.
Skatteetatens listepriser avgjør
– Hvordan påvirkes dette av hvilken lønn den ansatte har?
– Det har overhodet ingen betydning om vedkommende tjener 600.000 eller 1.500.000 kroner i året. Det er – som nevnt – hva firmabilen har som listepris som er avgjørende, sier Grøndahl, og legger til at det heller ikke har noen betydning om «noen kjenner noen» og har gitt stor rabatt på bilen.
– Det er skatteetatens listepris for de forskjellige bil modellene som avgjør, ikke hva som faktisk betales for bilen. Tilbud, rabatter, kjøp eller leasing har ingen betydning for skattepåslaget – regelen er den samme, og er en såkalt sjablongregel – helt firkantet og uten unntak.
Eie kan lønne seg
– Men hva om man kjører bare 10.000 kilometer i året – eller kanskje 40.000 kilometer. Hva da?
– Dette har heller ikke betydning for beskatningen. Men hvor mye eller lite man bruker en firmabil privat, kan ha betydning for om det er firmabil man skal ha.
– Som betyr?
– Ja, brukes firmabilen lite privat, vil det trolig heller lønne seg å eie bil selv og kjøre på kjøregodtgjørelse. Bruker man derimot firmabilen mye også privat, er jo fordelene mange. Eksempelvis slipper man helt unna de meste av de løpende utgiftene med bilhold. Det man må dekke selv, er forsvinnende lite – til og med dekkhotell er jo som regel inkludert i firmabilavtaler.
Firmabil – eller firmaets bil
– Hva er vanlig innhold i en firmabilavtale?
– En firmabilavtale mellom bedrift og ansatt sier noe om ha firmabilen kan koste og hvilke rammer som gjelder for bruken av den. Det er vanlig at arbeidstakeren også kan bruke bilen privat uten særlige begrensninger, og at arbeidsgiver dekker de fleste driftskostnadene som bl.a. service, forsikring, dekk og drivstoff.
– Firmabil og firmaets bil er to forskjellige ting?
– Absolutt. Å kjøre firmaets bil i jobb utløser selvsagt ikke skatt, men man bør være veldig forsiktig med å ha en av firmaets biler stående parkert på hjemmeadresse. Det kan indikere mulig privat bruk, og det er i så tilfelle en skattepliktig fordel. Er jobb-biler parkert på arbeidsplassen, slipper man diskusjoner om slikt, slutter Ivar Grøndahl.