Skal jeg lease eller kjøpe den nye bilen?
– Våre beregninger viser at dersom forslaget blir vedtatt ved behandlingen av revidert Nasjonalbudsjett utpå vårparten, vil en bil til ca 500.000 kroner bli ca 1.000 kroner dyrere per måned å lease, sier Øvernes videre til DRIVE.
– Har disse utsiktene ført til mindre interesse for leasing av personbiler?
– Nei, det vi ser er at tallene for leasing i 2023 og inn i 2024 egentlig har gått litt opp, mens lånefinansiering har gått litt ned, legger han til.
– Høringssvarene viser at det er mange som er skeptiske til de foreslåtte endringene, og til den korte fristen som er foreslått for iverksetting. Mye av skepsisen går på at man foreslår slike endringer før en mer langsiktig politikk på området er fastlagt, sier Øvernes.
Tilbake til utleier
Bilfinansiering handler i hovedsak om to alternativer: Lån og leasing. Lån kan være et ordinært billån, med sikkerhet i bilen, og til normale markedsrenter for denne typen lån. Lån til kjøp av bil kan dessuten «bakes inn» i boliglån, noe som vanligvis betyr en klart lavere rente – og dermed lavere månedlig kostnad.
Leasing innebærer at forbrukeren inngår en 3–4 år lang leieavtale for en personbil, mot en fast månedssum og ofte et innskudd – forskuddsleie - i starten. Når leieperioden er over, blir bilen levert tilbake til utleier, uten at forbrukeren i utgangspunktet må betale noe mer.
Godt alternativ
Forbrukerrådet snakker jevnlig med forbrukere som blir avkrevd kostnader etter at de har levert tilbake bilen. Et slikt krav skyldes som regel at utleier mener at forbrukeren har brukt bilen så hardt at det dreier seg om unormal slitasje.
Leasing kan være et godt alternativ til å kjøpe og eie en ny bil, hvis man er usikker på hvordan bilbehovet blir i fremtiden. Enkelte mener dessuten at det er tryggere å lease biler med ny teknologi, fremfor å eie dem.
Ikke lovregulert
– Får Forbrukerrådet ofte henvendelser fra forbrukere som klager på tilleggsregning etter leasing?
– Ikke så ofte, det var mer av dette tidligere, før vi i samarbeid med Norges Bilbransjeforbund laget en norm for hva som regnes som normal slitasje på bil, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen, til DRIVE.
– En annen utfordring med leasing, er at dette ikke er lovregulert på tilsvarende måte som kjøp av bil. Det finnes dermed ikke noe grunnleggende forbrukervern for leasingkundene, noe som i praksis betyr at avtalen med leasingselskapet blir helt avgjørende. Dermed blir leasing rettighetsmessig mer usikkert enn kjøp, noe som må tas med i vurderingen av finansieringsform, fastslår Iversen.
Forskuddsleie tapt
– Hva kan konsekvensen være?
– Man vil ha svakere vern ved et eventuelt krav om heving. Dette skjer ikke ofte, men det er fullt mulig at en leaset bil kan avsløre en katastrofal feil lenge før leasingavtalen er over, slik at forbrukeren ønsker å heve avtalen.
Flere av avtalene er slik at forbrukeren ved heving slipper å betale flere månedsleier, men den innbetalte forskuddsleien kan man ha mistet for godt, sier Thomas Iversen, og legger til at Forbrukerrådet jobber mye for å bidra til en lovregulering på dette området.
Usikker restverdi
– Hva bør man foretrekke – kjøp eller leasing?
– Det er et spørsmål det er vanskelig å svare kategorisk på. Tradisjonelt var det mest økonomiske å kjøpe bilen kontant, det vil si uten å ta opp lån. Det er det nok de færreste som kan, og et punkt å ta med i vurderingen videre i dag, er at verdibevaringen - restverdien - er mer usikker enn på lenge.
Det siste henger blant annet sammen med den raske teknologiske utviklingen. Hva betyr det for eksisterende elbiler den dagen for eksempel faststoffbatterier blir allemannseie, sier Iversen videre.
– For mange kan også mer fleksible former for tilgang på bil være aktuelt, slik som bilabonnementer eller bilkollektiver, sier Iversen. Han understreker at det er viktig å lese vilkårene for slike tjenester nøye, samt sette opp et regnestykke for å se om det lønner seg.
Behov – og pris
– Viktigst ved kjøp av bil – eller leasing, for den saks skyld – er det uansett hvilket behov man har, og hva man kan betale. Viktig er det dessuten hvor mye man kjører, både daglig og på årsbasis. Det er for eksempel ikke sikkert at man trenger det aller største batteriet som er tilgjengelig, sier han og anbefaler følgende sjekkliste i tillegg:
• Hvor høy er totalprisen for hele leasingperioden?
• Hva er vedlikeholdsplikten din?
• Hvor langt kan du kjøre i perioden?
• Hvor mye koster det hvis du må si opp avtalen underveis?