Slik setter forhandleren innbyttepris på bilen din
– Først og fremst er det markedsprisen for tilsvarende modeller som styrer innbytteprisen, sier Kjell Rese, erfaren bilbransjemann med bakgrunn ikke minst fra bruktbilsiden. Han er nå daglig leder i Viking Kontroll, som blant annet arbeider med taksering, tilstandskontroll, håndtering av leasingbiler og beslektede aktiviteter.
Påkost
– Med markedsprisen som utgangspunkt må forhandler ta høyde for flere faktorer til fradrag. Bilen må selges med garantier i et eller annet omfang, og den må gi en viss fortjeneste til forhandleren. Den største biten er likevel bilens tekniske tilstand - hva som må repareres før man har en endelig pris.
Innbyttetaksten er altså sluttsummen av markedspris minus påkost, fortjeneste og garantiavsetninger, sier Kjell Rese.
Han legger til at hva som kommer av påkost teknisk som regel fremgår av den taksten som blir gjort av bilen.
Skuffelse
– Så er det også slik at markedsprisen kan svinge ganske kraftig med endringer i markedet, noe vi har sett mange eksempler på de siste par årene. Ikke minst gjelder dette for en del dyrere elbiler, der kraftige reduksjoner av prisene for nye biler har påvirket bruktverdien betydelig. Store antall av samme modell – og ikke fullt så store antall potensielle kunder – påvirker selvsagt også prisnivået, legger han tilk.
– Mange blir skuffet over den innbytteprisen de blir tilbudt?
– Ja, noen ganger er nok skuffelsen til stede. Men i dag er jo forhandlerne ofte så hissige på å selge nye biler at innbytteprisene også blir gode. Et typisk trekk for tiden er dessuten at andelen privatsalg i bruktbilmarkedet er synkende.
500.000 eierskifter
– Flere og flere velger å forholde seg til merkeforhandlerne. Dette er nok ikke minst begrunnet med et ønske om trygghet, og den er uten tvil størst ved å handle med en merkeforhandler som har gode systemer og rutiner for hele prosessen, inkludert oppgjør, sikkerhet mot heftelser, reklamasjonsbehandling og finansiering, sier Kjell Rese.
Bruktbilmarkedet i Norge holder seg fortsatt på et høyt aktivitetsnivå, med et årlig antall eierskifter på rundt 500.000 biler.
Atypisk situasjon
– Det ser ut til at takten for eierskifter holder seg på samme høye nivå for tiden, sier seniorrådgiver Jan Petter Røssevold i Opplysningsrådet for Veitrafikken.
– Dette er litt atypisk i en situasjon med så lavt nybilsalg som det vi nå ser. Vanligvis har andelen eierskifter i forhold til nybilsalg holdt seg ganske stabilt år ut og år inn, så det vi ser nå er litt uvanlig. Muligens er det en strammere økonomi for veldig mange som gjør at nybilsalget utsettes eller droppes til fordel for en nyere brukt bil, undrer han.