Kjøpe bruktbil? Da er prøvekjøring første bud!
– Det er og blir svært viktig å prøvekjøre bruktbil før man tar det endelige valget, bekrefter bilteknisk konsulent i juridisk avdeling i NAF, Benny Christensen, overfor DRIVE.
– Hvorfor er det slik?
– Det er flere gode grunner til dette, og det handler ikke bare om rent tekniske detaljer. Sittestilling og kjøreposisjon i bilen er for eksempel viktig, og at man føler seg hjemme i et førermiljø man opplever at man kan trives i over tid, sier han.
Gir viktige svar
– Prøvekjøring var kanskje enda viktigere før i tiden, da forskjellen på kjøreegenskaper fra bil til bil var langt mer markant enn i dag. Likevel er det mye man kan få med seg også i dag av hvordan tilstanden er ved å kjøre noen kilometer. Hvordan føles bremser, styring og clutch på biler med manuell girkasse? Prøvekjøring gir også viktige svar om bilens elektriske systemer – er varmesetene i orden? Fungerer vindusspyleren som den skal? Og infotainmentsystemet, er det i orden? På alt dette er det feilmuligheter.
Prøvekjøring kan avsløre mye
Noe er også galt dersom bilen trekker tydelig til den ene siden, eller det kommer mystiske lyder fra bremser, styring eller hjuloppheng, sier Benny Christensen, og understreker at man alltid må prøvekjøre bilen før man eventuelt kjøper den.
– Ved privat kjøp har man også en undersøkelsesplikt. Da nytter det ikke å komme etterpå og klage på feil på bremsene dersom man lot være å prøvekjøre bilen i utgangspunktet.
Det burde egentlig være helt naturlig å sette seg litt inn i hva man kjøper, og det er mye en prøvekjøring kan avsløre – også for en vanlig bilkjøper uten spesielle tekniske kunnskaper, legger han til.
Dette sier Forbrukerrådet:
En prøvetur bør vare minst noen kilometer, og bilen bør testes i ulike hastigheter, i oppoverbakker og på dårlige veier så langt det er mulig. Få gjerne med deg en bilkyndig venn.
Dette er ting du bør sjekke under prøvekjøringen:
• Har bil og motor normalt støynivå?
• Er det vibrasjoner under kjøring?
• Fungerer girkassen normalt?
• Hopper giret ut av posisjon hvis du slipper gassen?
• Fungerer bremsekraftforsterker og håndbrems?
• Holder rattet bilen på stø kurs?
• Virker klimaanlegget som det skal?
• Lyser det noen varsellamper på dashbordet?
• Fungerer vinduene og andre elektriske systemer?
• Ved kjøp av brukt elbil bør du i tillegg undersøke at bilen lader på normalt vis. Hvis du kjøper elbil for første gang, så be selger vise deg hvordan laderen fungerer.
Du tar en veldig stor risiko ved å kjøpe bilen usett, Forbrukerrådet anbefaler på det sterkeste at du får sett og prøvekjørt bilen før et eventuelt kjøp.
Også funksjonstest
Også bruktbilforhandlere har fokus på betydningen av prøvekjøring. Slik ble dette omtalt da Bertel O. Steen åpnet sin Bruktbil Outlet på Kalbakken i Oslo for en tid siden:
– Bruktbilkjøp skal være forutsigbart for våre kunder, og vi skal gjøre det vi kan for å være åpne om hva vi vet om bilene, slik at kundene vet hva de faktisk kjøper. Dersom en bil er priset lavere enn gjennomsnittet for tilsvarende biler av samme modell, er det gjerne en årsak til dette. Trygghet, kompetanse og tillit er nøkkelord her.
Vanligvis er det frivillig å prøvekjøre bilen når man skal kjøpe. På en Outlet-bil vil vi ha krav om at bilen skal prøvekjøres, fordi dette gir kunden en bedre innsikt i hva kunden faktisk kjøper. Vi tar også en enkel funksjonstest av bilen, sa Øyvind Hallenstvedt i Bertel O. Steen Detalj da den nye Outlet-avdelingen ble åpnet.
Alle skal prøvekjøre
– Utvalget av biler her dreier seg typisk om litt eldre biler, biler med høy kilometerstand, kosmetiske elementer eller biler som mangler en service. Utsalget omfatter både biler av Bertel O. Steen-merker og andre merker i prisklasse opp til ca. 450.000 kroner.
– Hva skjer hvis en kunde nekter å prøvekjøre bilen han er interessert i?
– Alle kunder skal, som sagt, prøvekjøre bilene vi selger slik at de vet hva de kjøper. Dersom en kunde nekter å prøvekjøre så vil våre selgere sterkt fraråde å droppe det, da vi mener dette er viktig for at kunden skal vite hva de kjøper - særlig på eldre biler, sa Hallenstvedt.